Nyheder og leveringsterminer

Det er efterhånden længe siden vi har lavet en nyhedspost her på hjemmesiden, men de normale opdateringer og nyheder sker på vores Facebook side.

I løbet af forsommeren udsendte vi vores model af DSB CO storrumsvogn, og den er blevet meget vel modtaget – første nummer (DK-876121) er tæt på udsolgt fra os.
I slutningen af Juni dukkede 2. run af SJ Kö/Udg (DK-873208-11) og de 2 sandtågsvogne (DK-873212-13) op. Jeg må være ærlig og sige at salget har skuffet, men det handler nok lidt om tidspunktet modellerne ankom på.

I forbindelse med at vi deltog i Modell-Hobby-Spiel messen i Leipzig udgav vi vores nye katalog, der dækker det næste år – dvs. til oktober 2024. Kataloget kan både downloades her på hjemmesiden, eller afhentes gratis hos vores forhandlere.

Desværre kæmper vi stadig med forsinkelser på fabrikken, og selvom det ikke er perfekt, så går det i den rigtige retning. Men i må alle have tålmodighed når tidsplaner ikke holder, for ingen vil hellere have modellerne hurtigt på markedet end os, men puklen i produktionen tager bare tid at afvikle.

Dags dato er status på de præsenterede produkter således:

TMZ

(DK-875051x, 875052x, 875053x, 875054x)

Vi har valgt at flytte dette projekt op som det første der færdiggøres lige nu.

lokomotiverne er i serieproduktion – pt. er alle dele ved at blive klart gjort til sprøjtemaling. Lokomotiverne bliver fløjet hjem i december 2023. Men om det bliver start eller slut december er endnu ikke til at sige. Vi har bedt fabrikken om at lave 2 leverancer –1. med Vida, Tågkraft og TX logistic; og 2. med Swedtrac 1411.

DSB PFB & Tørvevogne

(DK-873033~40)

For at lette trykket på den normale fabrik, har vi fået tilbud hjælp ”udefra” – det har vi brugt tidligere og igen i år. Vognene er derfor også gået i produktion og forventes afsendt med fly fra Kina slut januar 2024, så de ankommer her senest start februar 2024)

Bemærk at det også gælder et rerun af PFR med bremsehus, og et nyt nummer af dem.

DSB IVO ostevogn

(DK-872119)

Produceres sammen med PF vognene, og derfor klar til udlevering i februar 2024.

SJ Y2 – gumminæser

(DK-875101x, 2x)

Fabrikken forventer at vi kan afsende de første togsæt lige inden kinesisk nytår, dvs leverance start februar 2024, men det er med alle forbehold. Resten af modellerne færdiggøres i Februar/Marts 2024 Det vil sige at Vi håber på udlevering i Marts 2024.

SJ Hbis

(DK-872211~13)

Disse vogne er skubbet bagud i køen, for at give både TMZ og Y2 prioritet. Delene klargøres inden kinesisk nytår og produceres bagefter – jeg forventer udlevering omkring slut marts 2024.

TWA-800B genoptryk + nye numre

(DK-873101~7)

Vi har rykket det bagud i køen som med SJ Hbis. I mellemtiden har vi justeret lidt på teknikken, som skulle gøre vognene endnu bedre. Vognene produceres efter kinesisk nytår, og forventes udleveret i April 2024.

Resterende modeller er undervejs og nærmere lev terminer følger når prøver er godkendt, men forventes:

SJ Ge mfl. Q2 2024

Tankvogne: Q2 2024

TMX & MX (Nohabs): Q2/3 2024

CL: Q3 2024

CM vognene udleveret

I sidste uge ankom vores længe ventede CM vogne (DK-876101~5) og disse er nu afsendt herfra til alle forhandlere der havde forudbestilt. Vognene er ikke udsolgt fra os, så der er stadig mulighed for at få vognene.

I den kommende weekend deltager vi på DMJU udstilling “modeltog for alle” hvor CM vognene naturligvis vil være at se live, og ikke mindst muligt at købe hos de deltagende forhandlere.

GODT NYTÅR

Det er efterhånden blevet en tradition at jeg hver år skriver lidt om hvordan året er gået i Dekas, og hvad vi satser på fremtiden bringer – og det kan kun blive bedre og lysere!

Året startede egentlig ganske godt, og vi valgte at udvide medarbejderstaben med en til – Martin, der startede 1 marts 2022. Men samtidig blev Ukraine invaderet….

Selvom vi hverken har produktion eller samhandel med østlandene havde det sin indvirkning, da US dollaren – som vi afregner værktøjer og vare i – steg kraftigt (ca 20%), og der samtidig skete et stop i købelysten rundt om i Europa. Købelysten genfandt sig dog efter et par måneder, og de varer vi fik hjem har alle solgt rigtigt godt – hvilket jeg gerne vil takke alle forhandler og slutkunder for.

Samtidig har Kina kørt med hårde Corona restriktion, og gjorde at udskibning af vare fra fabrikken til stadighed blev forsinket – og stadig er det. Her op imod nytåret er det dog lysnet og jeg håber meget at vi i 2023 kan komme op i normalt tempo igen.

Desværre var en af følgevirkninger, af alle de førnævnte problemer, at vi igennem 2023 praktisk taget har fået meget få OEM ordre på nye produkter. Hvilket har haft sat virksomheden under endnu større pres – en stor del af vores daglige indtægt kom nemlig fra OEM.

Så det har på ingen måde været det letteste år at være ejer af Dekas, og det har da også givet en del søvnløse nætter når regningerne hobede sig op.

Nu kan man jo vælge at bruge alt dette her destruktivt, eller til at ændre retning – og jeg har valgt det sidste.

Gennem 2022 har vi deltaget på et betydeligt antal messer, og her blev vi meget godt modtaget som regel med et ønske om flere Dekas modeller. Det medførte at i september, da Allan besluttede at stoppe i Dekas, at jeg skrev ud at Dekas i fremtiden droslede ned for OEM og fokusere mere på Dekas egne produkter. Det kræver dog at vi både skaber økonomi til at kunne investere i flere nye støbeforme, samt at vi får en bedre lager logistik.

Derfor starter vi det nye år – 2023 – med at flytte. Vi flytter fra Adeo kontorhotel i Albertslund, til Reskavej 6 i Korsør (i C&P inspektions bygning) i løbet af februar. Her har vi fået lokaler der passer mere til det vi skal i fremtiden – dvs. større og bedre lagerfaciliter og et mindre kontor, og meget tættere på min privatadresse i Slagelse.

Samtidig har jeg sagt farvel til medarbejderne – dvs. at pr ultimo marts er jeg alene i Dekas – Ulrik Tarp Jensen hjælper dog stadig med research og historiske tekster. På den måde har jeg kunne sikre at der til stadighed kan komme nye Dekas modeller på markedet – også selvom der opstår forsinkelser og det måske sælger lidt langsommere, for jeg skal ikke hver d. 1 samle et ikke ubetydeligt beløb sammen til lønninger.  

Så midt i al denne omvæltning ser jeg meget positivt på fremtiden.

….og jeg glæder mig til 2023.

Godt nytår til jer alle.

Kasper Bang Jensen
Ejer

I denne juletid

Vi har nu taget hul på årets sidste måned, det er ligeledes i dag Modeljernbanernes dag, og sidst men ikke mindst er jagten på årets julegaver gået ind.

Derfor må vi hellere opdatere med en dags dato leveringsstatus – jeg skal gøre klart opmærksom på at det er et øjebliksbillede og det kan ændre sig.

Desværre fortsætter forsinkelserne på fabrikken, men der er lys forude.

Ca. d. 17 december flyver vores små Q- vogne med bremsehus, ØSJS og HHJ hjem – om de når at ankomme før jul er usikkert, men ellers udleveres de til forhandlerne mellem jul og nytår. 

I juledagene skulle OHJ BDn vognene flyve afsted og ankommer derfor med stor sandsynlighed den første uge i januar.

Vores længe ventede CM vogne ligger efter BDn vognene i produktionen og vi håber de kan færdiggøres inden det kinesiske nytår, så vi kan udlevere dem i starten af februar, ellers bliver der omkring slut februar, start marts.  

2. oplag af SJ Kö vognene forventes at blive færdigsamlet lige efter kinesisk nytår og ankommer i DK i starten af marts.

SJ Hbis forventer vi at have hjemme i løbet af april måned, da jeg satser på at vi kan sejle dem hjem.

Kustpilen (Y2) ligger nok først hen i Q2 2023 som det ser ud lige pt. 

Jeg skal være ærlig og erkende at alle disse konstante forsinkelser er hårde ved Dekas og vores økonomi, og det gør at der pt går lidt længere tid inden der bliver sat nye projekter i tooling. Jeg håber trods alt at alle får en glædelig december, og mon ikke der stadig er plads til nogle Dekas modeller under juletræet 😊

Første prøve på TMZ lokomotiverne

For et par uger siden løftede vi sløret, for vores næste lokomotiv model, som er TMZ (svensk udgave af de danske Mz’er). I første omgang udkommer vi med de aktuelle varianter fra VIDA, Tågkraft og TX-logistic.

Modellen er en komplet ny konstruktion, og vi har bl.a. været i marken for at måle vinkler og vinduer op, så vi kan få lavet en god model. Overdelen er, som vores andre lokomotiver, i metal og med masser af løspåsatte dele. Teknisk følger den vores TMX lok med 5-polet motor, lys i fører- og maskinrum, kurvelyds sensor etc.

Vi forventer modellerne udkommer i Q3 2023, men alle forbehold tages.

Herunder nogle billeder af vores første prøve.

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.