Kustpilen udleveret og nyt katalog

I sidste uge ankom vores modeller af Kustpilen SJ 1376 Christian IV (8751011~14) og KLT 1384 Herulen (875121~24), og vi har været pænt optaget af at sende ud til forhandlerne.
For selvom forudbestillingerne var gode, og vi producerede næsten det dobbelte, har salget overrasket positivt. Vi har oplevet, at flere forhandlere er oppe på 3. leverance på kun lidt over en uge. Hvilket vi kun kan være taknemmelige over.

Bagsiden af medaljen, er at vi allerede nu må melde at der er MEGET FÅ tilbage af SJ 1376 – sættet der kørte i både Sverige og Danmark – i DC og DC sound. (AC og AC sound har vi stadig på lager).

Nyt katalog

I forbindelse med sæsonstart udgav vi et nyt katalog der skulle dække det næste års nyheder og produkter. Heri er der præsenteret en række nyheder, som ikke tidligere har været offentliggjort:

– Nye varianter af TMZ diesellokomotiverne
– DSB AU, BU, Buh personvogne
– DSB IVM “kølevogn”
– SJ His skydevægsvogn
– DVVO Laads fladvogn til militær transporter
– SJ Kö/Udg med åbent tag

Kataloget kan gratis afhentes hos en Dekas forhandler, eller downloades ved at klikke her

TMZ 1418 udleveret & Intermodellbau Dortmund

I mandags modtog vi – langt om længe, vores modeller af Tågkraft TMZ 1418, og disse er nu udleveret til samtlige forhandlere der har forudbestilt. Skulle din lokale Dekas forhandler have udsolgt, så fortvivl ikke – vi har stadig modeller på lager

De resterende TMZ lokomotiver (VIDA, TX logistic og Swedtrac) flyver fra Kina i starten af næste uge, og vi forventer at udsende til forhandlerne i uge 17.

Efter disse maskiner har forladt produktionen, går samlearbejdet på “gumminæserne” Kustpilen igang, og vi kommer med en mere konkret leveringsdato når produktionen nærmer sig afslutningen (forventet i Juni – men med forbehold).

Intermodellbau Dortmund

I år deltager Dekas som udstiller på Dortmund. Tidligere år har vi været “gæster” på Exacttrains stand, men i år har vi valgt at have egen stand, dog i fællesskab med Arndt Spezial Modelle. Kom derfor forbi Hal 4 stand 4.C10 på messen.

PFB, IVO og tørvevogne udleveret

I sidste uge udsendte vi vores seneste skud på stammen af PF vogne: en serie trykluftbremse vogne; 3 vogne med tørvegitter – en håndbremset, en trukluftbremset og en med bremsehus; og både et genoptryk af en bremsehus vogn samt et nyt nummer. Den nye bremsehusvogn er udstyret med 4 klods bremsesystem, mens de tidligere udgivne var med 8 klodser.  

Sammen med PF serien ankom også vores IVO ostevogn. Vognen er bygget over vores IV serie, hvor beslagene der holdt de indvendige hylder er monteret med påsatte ætse dele. IVO vognen er udstyret med holder for svensk transport seddel, så har gæstet Sverige.

Udover disse arbejder vi støt videre på de kommende nyheder.

TMZ er i produktion og før det kinesiske nytår var alle undervogne færdigsamlet, og afventer nu at ferien er ovre her på søndag, hvorefter de går i krig med montage af overdelene og færdigsamling.
Vi satser på at de første maskiner ankommer her i DK før påske.

Så snart TMZ har forladt produktionen, går produktionen af Y2 togsættene igang

De CO vogne vi udgav sidste forsommer, er nu ved at være helt udsolgt fra os – der er et par få styk af 876122 og 23 tilbage, men det vare ikke længe før de også kan meldes udsolgt. Opfølgeren – DSB CL – er blevet færdigtegnet, og vi har lagt artworks tegninger her på produktsiden.  Værktøjsfremstillingen er i gang, og vi forventer at kunne fremvise prøvestøbninger i starten af april 2024.

Projekterne med de isolerede tankvogne og SJ Ge/Gs kører planmæssigt, og begge forventer vi at udlevere henover sommeren.

Nyheder og leveringsterminer

Det er efterhånden længe siden vi har lavet en nyhedspost her på hjemmesiden, men de normale opdateringer og nyheder sker på vores Facebook side.

I løbet af forsommeren udsendte vi vores model af DSB CO storrumsvogn, og den er blevet meget vel modtaget – første nummer (DK-876121) er tæt på udsolgt fra os.
I slutningen af Juni dukkede 2. run af SJ Kö/Udg (DK-873208-11) og de 2 sandtågsvogne (DK-873212-13) op. Jeg må være ærlig og sige at salget har skuffet, men det handler nok lidt om tidspunktet modellerne ankom på.

I forbindelse med at vi deltog i Modell-Hobby-Spiel messen i Leipzig udgav vi vores nye katalog, der dækker det næste år – dvs. til oktober 2024. Kataloget kan både downloades her på hjemmesiden, eller afhentes gratis hos vores forhandlere.

Desværre kæmper vi stadig med forsinkelser på fabrikken, og selvom det ikke er perfekt, så går det i den rigtige retning. Men i må alle have tålmodighed når tidsplaner ikke holder, for ingen vil hellere have modellerne hurtigt på markedet end os, men puklen i produktionen tager bare tid at afvikle.

Dags dato er status på de præsenterede produkter således:

TMZ

(DK-875051x, 875052x, 875053x, 875054x)

Vi har valgt at flytte dette projekt op som det første der færdiggøres lige nu.

lokomotiverne er i serieproduktion – pt. er alle dele ved at blive klart gjort til sprøjtemaling. Lokomotiverne bliver fløjet hjem i december 2023. Men om det bliver start eller slut december er endnu ikke til at sige. Vi har bedt fabrikken om at lave 2 leverancer –1. med Vida, Tågkraft og TX logistic; og 2. med Swedtrac 1411.

DSB PFB & Tørvevogne

(DK-873033~40)

For at lette trykket på den normale fabrik, har vi fået tilbud hjælp ”udefra” – det har vi brugt tidligere og igen i år. Vognene er derfor også gået i produktion og forventes afsendt med fly fra Kina slut januar 2024, så de ankommer her senest start februar 2024)

Bemærk at det også gælder et rerun af PFR med bremsehus, og et nyt nummer af dem.

DSB IVO ostevogn

(DK-872119)

Produceres sammen med PF vognene, og derfor klar til udlevering i februar 2024.

SJ Y2 – gumminæser

(DK-875101x, 2x)

Fabrikken forventer at vi kan afsende de første togsæt lige inden kinesisk nytår, dvs leverance start februar 2024, men det er med alle forbehold. Resten af modellerne færdiggøres i Februar/Marts 2024 Det vil sige at Vi håber på udlevering i Marts 2024.

SJ Hbis

(DK-872211~13)

Disse vogne er skubbet bagud i køen, for at give både TMZ og Y2 prioritet. Delene klargøres inden kinesisk nytår og produceres bagefter – jeg forventer udlevering omkring slut marts 2024.

TWA-800B genoptryk + nye numre

(DK-873101~7)

Vi har rykket det bagud i køen som med SJ Hbis. I mellemtiden har vi justeret lidt på teknikken, som skulle gøre vognene endnu bedre. Vognene produceres efter kinesisk nytår, og forventes udleveret i April 2024.

Resterende modeller er undervejs og nærmere lev terminer følger når prøver er godkendt, men forventes:

SJ Ge mfl. Q2 2024

Tankvogne: Q2 2024

TMX & MX (Nohabs): Q2/3 2024

CL: Q3 2024

TMZ udleveret, kommende udleveringer

I denne uge modtog vi vores TX logistik TMZ 1422, som nu er udsendt til alle forhandlere der havde forudbestilt. Maskinerne blev en del forsinket, da vi blev gjort opmærksom på en malerfejl som måtte rettes.

Alle TMZ lokomotiver er derfor dags dato udleveret, og leveringsklar – vi har stadig på lager.

Kommende leveringer

I år er der kommet et meget bedre produktionsflow på fabrikken, og derfor kommer nyhederne nu i en lind strøm. For ikke at skrive lange tekster, er herunder en liste med de forventede udleveringer (med alle de forbehold der kan tages).

  • SJ Y2K – Kustpilen – Juli/August 2024
  • SJ Hbis (872211-13) – primo August 2024
  • SJ Ge/Gs, ASG Ge/Gs, DSB LQ (872311-18) – primo August 2024
  • Tankvogne (871028-32) – ultimo August 2024
  • TWA-800B – primo september 2024
  • MX / TMX – primo oktober 2024
  • CL personvogne – forv november 2024
  • SJ & GreenCargo Lnps 891 – forv Q1/2 2025

TMZ levering & SJ/GC Lnps891

TMZ Lokomotiverne er nu ved at blive færdig monteret på fabrikken og endelig afsendelses datoer er modtaget. Afsendelsen sker i 2 batches hhv før og efter påske.

Tågkraft TMZ 1418 (875052x) afgår ca .d 20/3 og vi udlevere sidste uge i marts (uge 13)
VIDA (875051x), TX logistic (875053x) og Swedtrac (875054x) afgår d. 6/4 og vi forventer at udlevere i uge 16

Vi krydser meget fingre for at 2. batch ankommer før vi tager til Dortmund messen d. 19-21 hvor vi har stand.

NYHED – SJ & GreenCargo Lnps891 tømmervogn

I forbindelse med udgivelsen af TMZ lokomotiverne, har vi besluttet at lave nogle vogne der passer til. Derfor har vi taget hul på projektet med af fremstille SJ og Green Cargo Lnps 891, 2 akslede tømmervogne. Vognene var oprindeligt Os vogne, og blev ombygget til Lnps 891 vogne i starten af 1990’erne, i et antal af 465stk.

Vi er dags dato i gang med at CAD tegne vognene, og vi forventer at kunne præsentere de første prototyper i løbet af sen-sommeren 2024.

I første omgang har vi planlagt 6 numre af vognene, se produktsiden

Vognene forventes udleveret i Q1 2025.


This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.