En tid hvor meget ændrer sig

Udleveringer:

I denne uge er de sidste TMX’ere (VIDA og Tågkraft) sendt afsted fra fabrikken og er på vej med fly til os. Vi håber derfor at kunne sende dem ud her i starten af næste uge (uge 37)

Desværre går produktionen lidt langsommere end forventet, men dog meget bedre end i 2021 – et år med meget få leverancer. I næste måned åbner fabrikken dog en ny afdeling til spraymaling, tampontryk og samling – hvilket gør at produktionskapaciteten for os cirka fordobles, så når vi runder nytår skulle vi gerne være op på fuld speed igen.

Lige nu har vi derfor følgende leverings terminer på de præsenterede nyheder:

CM personvogne:                   Oktober/November 2022

QGR med bremsehuse:          November/December 2022

Y2 Kustpilen:                           Q4/2022

De nuværende forsinkelser gør at vi har skudt vores nye katalog til medio Oktober 2022.
Men jeg kan allerede løfte sløret for at der er nye modeller i pipelinen – både af trækkraft og vogne.

Dekas i fremtiden:

Desværre har vores tegner gennem de sidste 5 år – Allan – valgt at søge nye udfordringer, og begynder her pr slut oktober på uddannelsen som møbelsnedker. Jeg vil gerne ønske ham held og lykke med alt det nye, og takke ham for det store gode arbejde ham har lagt i Dekas – han vil afgjort blive savnet. Allan forsvinder dog ikke helt lige med det samme, da han forsætter nogle timer om ugen det første halve år af uddannelsen.

I den forbindelse har jeg overvejet meget hvad fremtiden i Dekas skal være. Indtil nu har største delen af vores dagligdag været med at tegne og producere for andre, og vores egne modeller har været sådan indimellem når tiden var der. Jeg kan dog se at vores egne modeller nyder en større og større popularitet, samtidigt med at OEM er det svære at svære at have en profit på når priserne stiger. Udover det er der opgaven med at finde en erstatning for Allan – dygtige (og betalbare) modeltogs designer hænger ikke på træerne, og en oplæring af en ny vil tage lang tid, samt koste et ikke ubetydeligt beløb.

Derfor har jeg truffet beslutningen om at jeg ikke antager en ny tegner, samtidigt med at jeg drosler lidt ned for nye OEM produktionen, og i stedet fokusere de færre design kræfter, på vores egne Dekas produkter.

Så på trods af færre personer forsætter vi for fuld damp, og jeg ser frem til at præsentere vores kommende nyheder til Oktober.

Kasper Bang Jensen

MX & TMX udleveret

I går modtog vi første halvdel af leverancen af TMX og Privatbane MX lokomotiver.

Det var:

IBAB TMX 1014 (DK-8750121~4)

Skagensbanen M9 (DK-8750131~4)

Lokalbanen Mx 16 ((DK-8750141~4)

Stort set alle forudbestillinger hos os er blevet afsendt – de få sidste går afsted i løbet af ugen.
Det skal bemærkes at både Lokalbanen og Skagensbanen er helt udsolgt fra os.

Rerunet af TMX fra Vida og Tågkraft (blå og orange) ankommer om 2-3 uger.

SJ Kö & Ugkkpp er på trapperne

Efter et forår med mest nyheder om forsinkelser, kommer der nu en dejlig positiv nyhed.

Vi modtog for et par dage side produktionsprøverne af vores SJ Kö / Ugkkpp vogne.

Der er tale om nogle meget deltaljerede vogne, men billederne taler for sig selv.

Vognene er nu ved at blive færdig samlet, pakket og bliver afsendt fra fabrikken henover weekenden. Vi forventes at ankommer her i uge 22 og udsendes til forhandlerne derefter til dem har forudbestilt. Efter Kö er det vores TMX der indtager pladsen på samlebåndet, og efter planen afsendes de fra fabrikken omkring slut juni, så vi kan udlevere dem i juli måned.

Leveringstider på nyheder

Selvom vi her i Skandinavien har vænnet os til et liv hvor Covid pandemien fylder mindre og mindre i hverdagen, så er det ikke sådan alle steder i verdenen.

Vores fabrik ligger i DongGuan i syd Kina, og her er der igår indført nedlukning for at begrænse udbredelsen af Covid smitte.

Det har jo desværre den effekt at vores fabrik er blevet lukket på ubestemt tid – Lige nu er håbet at vi kan nøjes med 2 ugers nedlukning, men som set tidligere kan der jo både gå kortere eller længere tid. Ligeledes baseret på tidligere nedlukninger i Kina kan det frygtes at vi først komme i gang igen omkring påske. 

Derfor er det lige nu meget svært at svare på leveringstider på nyhederne, vi må dog indstille os på at der kommer forsinkelser i forhold til tidligere udmeldte – minimum 2 uger, men også mere alt efter hvordan ”genåbningen” forløber.

Dette gælder ikke kun DEKAS egne produkter, men også vores OEM kunder (McK, Hnoll, Exacttrain, ASM og LEMKE/HOBBYTRAIN)

Vi prøver videst muligt at opdatere hjemmesiden, med forventet leveringstider, men de er som sagt et øjebliksbillede, og håber på jeres alles forståelse og tålmodighed.

Med venlig hilsen
Kasper Bang Jensen
General Manager / Owner

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.