I denne juletid

Vi har nu taget hul på årets sidste måned, det er ligeledes i dag Modeljernbanernes dag, og sidst men ikke mindst er jagten på årets julegaver gået ind.

Derfor må vi hellere opdatere med en dags dato leveringsstatus – jeg skal gøre klart opmærksom på at det er et øjebliksbillede og det kan ændre sig.

Desværre fortsætter forsinkelserne på fabrikken, men der er lys forude.

Ca. d. 17 december flyver vores små Q- vogne med bremsehus, ØSJS og HHJ hjem – om de når at ankomme før jul er usikkert, men ellers udleveres de til forhandlerne mellem jul og nytår. 

I juledagene skulle OHJ BDn vognene flyve afsted og ankommer derfor med stor sandsynlighed den første uge i januar.

Vores længe ventede CM vogne ligger efter BDn vognene i produktionen og vi håber de kan færdiggøres inden det kinesiske nytår, så vi kan udlevere dem i starten af februar, ellers bliver der omkring slut februar, start marts.  

2. oplag af SJ Kö vognene forventes at blive færdigsamlet lige efter kinesisk nytår og ankommer i DK i starten af marts.

SJ Hbis forventer vi at have hjemme i løbet af april måned, da jeg satser på at vi kan sejle dem hjem.

Kustpilen (Y2) ligger nok først hen i Q2 2023 som det ser ud lige pt. 

Jeg skal være ærlig og erkende at alle disse konstante forsinkelser er hårde ved Dekas og vores økonomi, og det gør at der pt går lidt længere tid inden der bliver sat nye projekter i tooling. Jeg håber trods alt at alle får en glædelig december, og mon ikke der stadig er plads til nogle Dekas modeller under juletræet 😊

Første prøve på TMZ lokomotiverne

For et par uger siden løftede vi sløret, for vores næste lokomotiv model, som er TMZ (svensk udgave af de danske Mz’er). I første omgang udkommer vi med de aktuelle varianter fra VIDA, Tågkraft og TX-logistic.

Modellen er en komplet ny konstruktion, og vi har bl.a. været i marken for at måle vinkler og vinduer op, så vi kan få lavet en god model. Overdelen er, som vores andre lokomotiver, i metal og med masser af løspåsatte dele. Teknisk følger den vores TMX lok med 5-polet motor, lys i fører- og maskinrum, kurvelyds sensor etc.

Vi forventer modellerne udkommer i Q3 2023, men alle forbehold tages.

Herunder nogle billeder af vores første prøve.

En tid hvor meget ændrer sig

Udleveringer:

I denne uge er de sidste TMX’ere (VIDA og Tågkraft) sendt afsted fra fabrikken og er på vej med fly til os. Vi håber derfor at kunne sende dem ud her i starten af næste uge (uge 37)

Desværre går produktionen lidt langsommere end forventet, men dog meget bedre end i 2021 – et år med meget få leverancer. I næste måned åbner fabrikken dog en ny afdeling til spraymaling, tampontryk og samling – hvilket gør at produktionskapaciteten for os cirka fordobles, så når vi runder nytår skulle vi gerne være op på fuld speed igen.

Lige nu har vi derfor følgende leverings terminer på de præsenterede nyheder:

CM personvogne:                   Oktober/November 2022

QGR med bremsehuse:          November/December 2022

Y2 Kustpilen:                           Q4/2022

De nuværende forsinkelser gør at vi har skudt vores nye katalog til medio Oktober 2022.
Men jeg kan allerede løfte sløret for at der er nye modeller i pipelinen – både af trækkraft og vogne.

Dekas i fremtiden:

Desværre har vores tegner gennem de sidste 5 år – Allan – valgt at søge nye udfordringer, og begynder her pr slut oktober på uddannelsen som møbelsnedker. Jeg vil gerne ønske ham held og lykke med alt det nye, og takke ham for det store gode arbejde ham har lagt i Dekas – han vil afgjort blive savnet. Allan forsvinder dog ikke helt lige med det samme, da han forsætter nogle timer om ugen det første halve år af uddannelsen.

I den forbindelse har jeg overvejet meget hvad fremtiden i Dekas skal være. Indtil nu har største delen af vores dagligdag været med at tegne og producere for andre, og vores egne modeller har været sådan indimellem når tiden var der. Jeg kan dog se at vores egne modeller nyder en større og større popularitet, samtidigt med at OEM er det svære at svære at have en profit på når priserne stiger. Udover det er der opgaven med at finde en erstatning for Allan – dygtige (og betalbare) modeltogs designer hænger ikke på træerne, og en oplæring af en ny vil tage lang tid, samt koste et ikke ubetydeligt beløb.

Derfor har jeg truffet beslutningen om at jeg ikke antager en ny tegner, samtidigt med at jeg drosler lidt ned for nye OEM produktionen, og i stedet fokusere de færre design kræfter, på vores egne Dekas produkter.

Så på trods af færre personer forsætter vi for fuld damp, og jeg ser frem til at præsentere vores kommende nyheder til Oktober.

Kasper Bang Jensen

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.