Model af DSB IV isoleret kødvogn i platformsudgaven med uækvilibreret bremsesysystem bygget i 1900-1903 hos Scandia.
Vognene, bygget i årene 1900-1903 til levnedsmiddeltransporter og andet ikke tilsmudsende gods blev efterhånden ombygget i diverse varianter og tilpasset specielle behov. Oprindelig var alle vognene leveret med skydelemme og foranliggende jalousier i vognsidernes fire øvre hjørner. Desuden var de mange IV-vogne leveret brunmalede.
De fleste vogne blev omdannet til kødtransport med ekstra jalousier, men ”overskydende” IV-vogne blev ikke ombygget og blev anvendt til alt andet end transport af kød og andre mere ventilationskrævende produkter. Det kunne være æg og andre landbrugsprodukter, hvor betingelsen var en ren vogn, der ikke havde været i brug til transport af levende dyr. Det kunne også være stykgods eller øl.
De ombyggede IV-vogne havde alle uekvilibreret bremse. I perioden 1939 til 1950 blev de oprindelige bremsehuse nedtaget og erstattet af bremseplatform efter svensk forbillede.
Når IV ikke blev anvendt til ”finere” gods, kunne vognene i højtider benyttes til cykeltransport og rejsegods – noget der var væsentligt mere af, da man rejste mindre ofte, men med mere bagage. Trods manglende RIV- eller T-mærke kunne de bruges i grænseoverskridende trafik og blandt andet vogn 20235 havde særlige overgangsseddelholdere til trafik til Malmø.
Modellen er med:
- Undervogn i metal (diecast).
- Fjedrende puffer.
- Håndbøjler i metaltråd.
- Ætsede lukkebeslag.
- Profileret DC pladehjul (0,8mm flange).
- Mange løst påsatte detaljer i plast og metal