Model af DSB passanger vogn litra CM i serien med “tøndetag”.
CM var litra DSB brugte til alle 3. kl sidegangsvogne med trækasse og efter 1934 med fællesklasse, dvs 3. kl og 2, kl. lagt sammen til en ”ny” 2. kl. Der blev bygget over 200 stk i forskellige udformninger fra 1897 til 1930.
Samtidig med nye CM-vogne fik DSB leveret nogle lidt kortere vogne med sidegang og en stor dampvarmekedel i den ene vognende. Mange af disse kedelvogne blev i 1930’erne ombygget til forskellige nye vogntyper i mindre vognserier, hvor dele af de gamle vogne var genanvendt. Nogle blev til midtgangsvogne og nogle med rejsegodsrum i stedet for varmekedelkupéen. Men det blev også til 10 stk. CM-vogne med blot otte kupéer i stedet for de nybyggede vognes normal med ni kupéer. Som ombygningsprodukt fra DSB’s værksteder var der nogle forskelle i detaljerne, såsom tagventiler og pladesamlinger, men fælles for vognene var spejlglasruderne og udefra kunne man tydelig se reguleringshåndtaget til dampvarmen i kupéerne, som kunne minde om håndtaget til en efterladt paraply.
Vores model af DSB Litra CM er netop disse ombyggede CM-vogne fra 1930’erne, hvoraf de sidste blev udrangeret i 1968. Én overlevede endda til 1972 i DJK’s eje, men blev opgivet og ophugget.
De 10 vogne blev anvendt som andre CM-vogne i alle togarter, dvs fra blandettog på ”den skæve” mellem Bramming og Randers” til eksprestog over Sjælland og op gennem Østjylland fra Nyborg til Frederikshavn. Derfor har de også hængt bag på tog trukket af næsten alle DSB’s typer damplokomotiver fra K, over R til E. Dieseltrækkraft var MO med varmekedel og MY, samt MX.
Modellen er med:
- Undervogn i metal (diecast)
- Fjedrende puffer
- Håndbøjler i metaltråd
- Bagagenet og varmeluk i ætset metal
- Detaljerede rørføring på undervognen
- Harrmonikaer i gummi
- DC pladehjul (0,8mm flange)
- Bogier med strømoptag for indvendig belysning